Lidská bytost v pozadí dějin-3.
Představa o fungování psychiky.
Abych pochopil podstatu lidské bytosti, pokusím se zabývat psychologií. Nejsem psycholog, jsem přírodovědec obor fyzika-chemie. Z psychologie znám Hippokratovo rozdělení temperamentů na sangvinik, cholerik, flegmatik a melancholik. Taky znám rozdělení lidí na introverty a extraverty podle C.G Junga. Něco vím o psychologických teoriích Sigmunda Freuda a o behavioristech zkoumajících psychiku metodou podnět - odezva. Tento přístup mi je nejbližší, protože denně jsme vystaveni stovkám, tisícům podnětům, na něž reagujeme spontánně nebo po určité rozvaze. Jsou to nejen fyzické podněty zprostředkované našimi smysly ale i podněty, které se odehrávají v naších hlavách, naše emoce a myšlenky.
Pokusil jsem se sestavit model psychiky, který by mi umožnil porozumět sobě a druhým lidem. Běžný člověk nepotřebuje k pochopení fungování psychiky ovládat složité psychologické teorie. Představuji si rozdělení psychiky na čtyři vrstvy: animální, emocionální, racionální a vrstvu etickou. Tyto čtyři vrstvy jsou nástrojem při rozhodování, kdy v ideálním případě dojde k souhře těchto vrstev. Sledováním závislosti podnět-odezva je možno určit, která vrstva je v jednání člověka dominantní.
Při vyloučení animality z psychologie není možno projevy chování, počínaje myšlením až po praktické jednání pochopit. Projevy člověka by se pak musely vysvětlit pomocí nadpřirozených sil. Při řešení problémů, které mají lidé, se musí vycházet z podstaty lidské bytosti. Zastáváme názor o celistvosti osobnosti, t.j. stav mysli ovlivňuje tělo a stav těla ovlivňuje mysl. Do procesu myšlení je zapojen nejen mozek ale i celé tělo. Záznamy psychických procesů v těle se mohou zpětně vrátit do vědomí. Vysvětlil bych tím podvědomí a intuici. Pomocí fyzioterapie je možné ovlivnit i stav mysli. Z toho vychází praktiky jógy a dalších terapií, které mají základ ve východních naukách. Problematikou fungování psychiky se budu zabývat v dalších částech.